Armonie prin nutriţie de Sărbători

Prin natura frumoaselor tradiţii româneşti, ne pregătim toată luna decembrie pentru Sărbătorile ce urmează: se prepară mezeluri de porc, se pregătesc prăjituri cu unt sau margarină, se servesc diverse preparate cu maioneza şi smântână, si dacă nu servim şi puţin alcool riscăm să ne supărăm gazdele primitoare.

Urmarea: crize biliare, cefalee, 2-3 kilograme în plus, valori ale colesterolului şi trigliceridelor mult crescute, decompensări pentru pacienţii diabetici sau hipertensivi. Haideţi să găsim soluţii reale pentru aceste Sărbători, astfel încât să gustaţi din preparatele tradiţionale, dar să fiţi mai sănătoşi şi să vă păstraţi greutatea la sfârşitul petrecerilor din această lună.

În primul rând, stabiliţi-vă un program de mese – chiar dacă e vorba de clasicul program de 3 mese principale şi 2 gustări la 2-3 ore după masă, nu luaţi nimic între mesele stabilite - nici o lingură de ciorbă sau prăjiturică. La micul dejun includeţi obligatoriu un aport crescut de fibre, de preferat prin fulgi de cereale integrali (fără adaos de zahar sau aditivi!) cu iaurt sau lapte semidegresat sau 2 felii de pâine graham cu pastă de brânză şi verdeţuri sau chiar cu mezeluri dar preparate în casă, fără glutamat monosodic, fosfat de sodiu şi nitrit de sodiu, chiar dacă au o cantitate similară de grăsimi, atenţie doar la cantităţi !

Pentru prânz, încercaţi să serviţi un singur fel principal, iar dacă sunt două feluri tăiaţi carnea grasă în cel puţin unul din ele. Spre exemplu, ciorba poate fi de legume şi adăugaţi iaurt în loc de smântână, iar la al doilea fel puteţi servi tradiţionalele preparate din carne de porc dar atenţie la modul de preparare culinara şi la garnitura servita. Puteţi pregăti carnea de porc prin fierbere cu legume şi mirodenii, apoi să o lăsaţi la cuptor cu muştar şi puţin ulei de măsline pentru 10 minute, iar cartofii pot fi înlocuiţi cu alte garnituri mult mai gustoase: conopida si broccoli la abur cu un sos de iaurt, usturoi şi pătrunjel, sfecla fiartă cu puţin ulei presat la rece, lămâie, chimen sau chiar o salată mare de cruditaţi în care se adaugă crutoane de pâine integrală.

Pentru cină vă propun să încercaţi alte preparate decât cele tradiţionale, cu mai puţine grăsimi şi un aport mai mare de principii nutritive de calitate. Spre exemplu puteţi pregăti o delicioasă cină orientală, fie o mâncare de linte, cu multe legume, sos de roşii şi curry, mâncare de orez cu fasole verde, dovlecel, porumb, şofran şi ardei iute sau chiar clasicii cartofi la cuptor, cu rozmarin şi varză murată.

Deserturile se iau numai ca şi gustare, încercaţi să vă limitaţi la două bucăţi de prăjitură de casă pe zi, dar nu în fiecare zi de concediu, fructele se vor servi obligatoriu zilnic, încercaţi să luaţi un grapefruit cu o oră înainte de masa principală, cu siguranţa vă veţi simţi mai bine la sfârşitul zilei.

Nu trebuie să aşteptaţi să treacă Sărbătorile pentru a lua măsuri, aţi muncit mult pentru a scăpa de celulită, ţesut adipos excedentar sau un număr de kilograme în plus, încercaţi să mergeţi cel puţin la o şedinţă de Starvac cu drenaj limfatic sau la câteva şedinţe de electrolipolize. Acestea vă vor ajuta să fiţi în formă în noaptea de Revelion şi să vă păstraţi măsurile. Încercaţi să vă plimbaţi pe jos mai mult sau să mergeţi la sala de fitness, luaţi-vă suplimentele cu enzime digestive pe toată perioada meselor bogate.

Sigur că fiecare dietă trebuie adaptată la particularităţile şi patologia fiecărei persoane şi cea de Sărbători nu face excepţie, vă stau la dispoziţie pentru întrebări, informaţii şi programe nutriţionale.

Vă doresc tuturor să vă bucuraţi în linişte de această perioadă minunată a anului, să aveţi grijă de sănătatetea dumneavoastră şi cu siguranţă starea de bine se va prelungi şi anul viitor.

Dr Daria Dulfu-Mihnea
Consultant nutriţie
Centrul de Frumuseţe Luna

înapoi la articole


Adauga un comentariu:






Comentarii: